Sochy a reliéfy vytesané do skal
V mnoha pověstech nalézáme motiv zkamenění. Možná to je pohádkové vyprávění, nicméně, když se vypravíme někam do pískovců, do kraje vysokých věží a strmých údolí, nalezneme mezi množstvím starých i novějších nápisů také různé reliéfy či přímo postavy lidí a zvířat vystupující ze skal. Při pohledu na ně se může z myslí vynořit ona otázka, zda se jedná jen díla dávných umělců či zde někoho stihla tvrdá kletba, která ho v kámen proměnila?
Taková místa pro mě představují pěkné propojení lidského světa a přírody, dávného i současného. Vždy přemýšlím, čí ruka hodiny, dny a někdy i roky tesala své dílo v hloubi skal. Jaké pohnutky ho k tomu asi vedly? Naplňují mě pokorou daleko víc než zdobný chrám plný množství daleko propracovanějších soch. Snad proto, že chrám přírody je větší než všechny chrámy světa...
Skalní reliéfy mohou nabývat mnoha tvarů, vznikaly v různých dobách a sloužily rozličným účelům. Ještě více je pak také prostých nápisů vyrytých do skal, o nichž je ale pojednáno jinde. Až na okrajové zmínky o vytesaných symbolech a zdobněji provedených nápisech se zde proto chci věnovat pouze sochám spojeným se skalním podložím a reliéfům, které nejsou tvořeny pouze písmem. Pokud bychom je chtěli nějak rozdělit, nabízí se tři základní skupiny, které lze dále podrobněji členit.
Sakrální sochy a reliéfy
První skupinu tvoří díla s náboženskou tématikou, mezi nimiž je velmi hojné vyobrazení ukřižovaného Krista, které se vyskytuje v různých variantách.
Nejvíce je zastoupené provedení se třemi (výjimečně dvěma) postavami pod křížem (klečící Máří Magdalena a stojící Panna Marie a Jan Evangelista, případně třetí Marie). Po stranách bývá většinou reliéf orámován jedním nebo více sloupy nesoucími oblouk, který scénu uzavírá v horní části. Ten je někdy vyzdoben jako nebeská klenba, případně opatřený závěsem po stranách. Na nebesné klebce nebo mezi závěsy je také někdy možno spatřit postavy andělů. Podařilo se mi jich najít celkem třináct, všechny z Lužických hor nebo Kokořínska.
Cvikov, Naděje |
Krompach, Juliovka |
|
Mařenice |
Svitava |
|
Radvanec |
Radvanec |
|
Velenice |
Tuhaň, Dolní Dubová Hora |
|
Tuhanec |
Dražejov |
|
Vidim |
Tupadly |
|
Dobřeň |
Jestřebice |
Odlišně provedené jsem našla čtyři reliéfy, oba umístěné v uměle vytesaných prostorách. První z nich je ve skalní místnůstce nad studánkou v údolí Plakánek poblíž hradu Kost v Českém ráji. Postava Krista je zde poměrně velká vzhledem k rozměrům prostory, konce rukou a nohou má pouze naznačené, vůbec není zobrazen kříž. Druhý reliéf, který se nachází západně od Liščího vrchu u Mimoně, je naopak drobný – malý krucifix vytesaný v mělké, obloukem zakončené nice.
Dražejov severně od obce, u silnice na Rozprechtice |
Malá Skála u silnice podél Jizery pod Pantheonem |
|
Podkost nad studánkou v údolí Plakánek |
Mimoň západně od Liščího vrchu |
Kombinaci skalního reliéfu a malby na plechu představuje reliéf na skále na rozcestí u Stranného, kde je z pískovce vytesán pouze kříž, na němž je upevněna silueta Krista. Obdobný kříž, tentokrát doplněný Kristem vyřezaným ze dřeva, se nachází také pod hradem Harasov na Kokořínsku.
Blíževedly, Stranné na rozcestí ve Stránském dole |
Vysoká, Harasov na východním konci harasovského rybníka |
Dalším oblíbeným motiv v sakrálním skalním umění, zastoupený šesti příklady, představuje reliéf Panny Marie s Ježíškem v náručí. První čtyři zde zobrazené pochází opět z oblasti Lužických hor a Kokořínska a jsou si velmi podobné. Obě posty jsou korunované, zahalené oděvemtvaru komolého kužele, který jim zcela zakrývá ruce.
Krompach, Juliovka u silnice na západním okraji osady |
Mařenice, Třídomí společně s reliéfem Nejsvětější Trojice |
|
Tuhaň, Dolní Dubová Hora na Ebelově cestě severně od osady |
Vidim na cestě pod Starým zámkem |
Zbývající dva reliéfy se od tohoto pojetí liší. Jeden z nich se nachází ve stejné oblasti jako předchozí jmenované, druhý pochází z Českého ráje.
Dubá, Deštná u silnice u dětského domova |
Podkost nad studánkou v údolí Plakánek |
Dále se se můžeme setkat s různými ojedinělými motivy jako Nejsvětější Trojice a Útěk do Egypta u Mařenic, Korunování Panny Marie v Srbské Kamenici nebo zpodobnění Krista po bičování u Radvance. Ukázkou rozsáhlejšího sakrálního souboru je Braunův Betlém s množstvím soch, reliéfů a (většinou nedochovaných) maleb.
Drobnou a samostatnou podskupinu tvoří reliéfy jiných náboženských a filozofických směrů. Sem lze zařadit například pentagram na Vlhošti a nejspíše i „mandalu“ na Harasově.
Text zde zatím není úplný, postupně je přidáván, společně s obrázky.